22 juni 2010

Blöt helg i Ulricehamn

I helgen kördes "Trehundralappen" i Ulricehamn och vi deltog.

Inför tävlingen har vi byggt om bilen lite och letat upp felet på motorn. Felet var helt enkelt fördelaren som satt löst. I framvagen har vi förlängt länkarmarna 25 mm utåt och flyttat fram 10 mm. Detta ger ganska mycket lutning på hjulet (negativ camber) som ska göra bilen mer överstyrd. I Bakvagnen har vi kortat de övre reaktionsstagen 10 mm och tagit bort krängningshämmaren. Detta ska ge bättre starter och bättre fäste. Givetvis har bilen blivit uträtad och fått ny färg på sig!

Till tävlingen. Som så många gånger tidigare regnade det denna dag. Väl på plats tittade vi på banan och insåg att den skulle bli hal. Det visade sig senare att när väl dom första heaten var körda och det översta lagret av gegga var borta var banan riktigt körbar. Dock var banan lite i kortaste laget.

Heat 1



Starten är ju inte så bra men omkörningen är jag nöjd med. Visserligen fick jag varning, men ändå. Det syns att jag saknar erfarenhet men nu är bilen hanterbar. Ombygnaden av framvagnen ger tydlig utdelning!

Heat 2



Ännu en dålig start. Antingen fungerade inte förändringen av bakvagnen eller så var startplattan helt enkelt för hal. I det här heatet syns det extra tydligt att när jag inte håller in tilräckligt i kurvan så blir jag passerad av en röd Saab. Träning och erfarenhet saknas!

Heat3



För andra gången är Koffe och jag med i samma heat. Tyvär tog han starten och jag lyckades inte komma om honom. Bilen blev 10 cm kortare i mina försök. På sista varvet körde jag bort mig... Så kan det gå!

För att sammanfatta så gav framvagnen en bättre bil att köra. Bakvagnen tveksamt men den ska testas mer innan den skrotas. Det som saknas just nu, som så många gånger förr, är erfarenhet och rutin.

Det gick bättre för en av våra vänner i Lakebay racing. Tobias Svenrot tog sig till A-final i sin första tävling med nya Golfen. Två heatsegrar och en tredjeplats. I finalen visade sig nackdelen med liten bil mot stora volvokombis. Tobias var nöjd med 5:e plats och att han fick behålla bilen. Björn hade däremot oturen att bilen framför drog ut en däckshög som Björn sedan inte hann undvika utan körde rakt över....

En annan rolig sak var att Linda Abrahamsson, som lyckades väldigt bra i Skenefestivalen, valde att inte köra i damklassen utan slåss mot herrarna i seniorklassen. Helt rätt! Det finns ingen anledning att dela upp folkraceklasser efter kön. Tråkigt var att Linda hamnade i C-final, utan chans att komma vidare. I "Trehundralappen" kör föraren bara den final hen hamnat i först. Det är inte så att vinnaren i C-finalen går vidare till B-final osv.

Ett stort tack riktas till Roine som filmade Teds tre heat. Filmerna ger oss en möjlighet att studera och förbättra, både körning och bil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar