01 oktober 2009

Bummwen

I dag är den startad!
Men vi backar lite. Bilen är en BMW 318i från -89. När vi köpte den för 800kr så hade den rasad motor och var påkörd av en motorcykel i baken. Den hade även svetsad differential. Ett jobb vi ändå skulle göra!



Det första som skulle göras var att tömma bilen på allt som inte ska vara kvar på bilen. Förhoppningen var att vi skulle lyckas sälja allt för att finansiera bygget.



Därefter var det dags att börja titta på vad vi skulle ha för motor och växellåda i bilen. Valet föll på den B230F motorn som stod i ett motorstativ och kommer från en 745gl -87. Insprutningen skrotades och ersattes med ett insug från en B230K och en Weber 38/38 DGAR förgasare från en Renault. Växellådan blev en 5 växlad M47 från en 744-89. För att få plats med motorns oljetråg var vi tvungna att flytta tillbaka motorn ganska långt. Detta innebar att vi fick "bula" torpedväggen ca 10cm. Vi var tvungna att bygga om kardan och avgassystemet med delar från både Volvo och BMW.




Sakta men säkert har vi nu kommit så lång att buren är så gott som klar, de flesta hål i bilen är igenlagda och förstärkningsgrinden i fronten är klar.





Det som är kvar att göra är att lägga igen bakre sidorutorna och takluckan, Därefter målning och montering. En del småsaker återstår förmodligen men det är som sagt småsaker.

I dag monterade jag tanken och drog bensinledningarna. Självklart var jag tvungen att testa! I med bensin och tryck på knappen! Och den startade efter lite hostande. Visst är det justering kvar men den startade i alla fall!



Lerums bilcenter har gått med på att låna ut bilsläp mot att bi målar taket som reklam. Anders på Alverby racing har hjälp till med olika konstruktionslösningar och plåt. Tack även till Domino för att du svarar på konstiga frågor hela tiden!

/Ted

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar